Stuurt jouw bedrijf regelmatig een E-mailing? Gebruik dan deze tips voor beter resultaat!

Voor effectieve E-mailmarketing

Regelmatig wordt een E-mailing / E-mailmarketing(campagne) ingezet om de doelgroep te bereiken. In feite is elke e-mail naar een potentiële of huidige klant een vorm van E-mailmarketing. Maar in het algemeen wordt deze term gebruikt voor het versturen van commerciële boodschappen met een bepaald doel. Bijvoorbeeld het versterken van de klantrelatie, verkoop stimuleren of verspreiden van nieuws.

E-mailmarketing tips voor beter resultaat
Onderstaand zijn een aantal tips opgesomd om jouw E-mailing een beter gewenst resultaat te geven;

- Maak het persoonlijk:
Hoe specifieker en persoonlijker de mail voor een bepaalde doelgroep wordt opgesteld, hoe beter het resultaat. Voeg bijvoorbeeld de naam toe in de aanhef en gebruik verschillende verzendlijsten.

- Meet de resultaten:
Bij de meeste software die gebruikt wordt bij het versturen is het mogelijk om de E-mailing een campagnenaam te geven. Gebruik vervolgens de meettool Google Analytics om te zien hoeveel verkeer er naar de website (of nog beter; een specifieke landingspagina) is gegaan.

- Stem de boodschap af op de klant:
Door de klant op het juiste moment te benaderen met de juiste content (afbeeldingen, aanbiedingen, tekst) die bij zijn of haar behoefte/voorkeur aansluit wordt de conversie verhoogt.

- Tijdstip verzending:
Hoewel je altijd zelf moet testen wat voor jouw E-mailing het beste werkt is er wel een gemiddelde bekend wanneer de meeste mailings worden verzonden. Uit cijfers blijkt vooral op donderdag en vrijdag, lees er hier meer over; E-mailings beste verzendtijdstippen (http://www.marketingfacts.nl/berichten/wat-is-het-beste-tijdstip-voor-e-mailverzendingen)

- Gebruik humor en wees interactief:
Je klanten bereik je het beste door persoonlijk en menselijk over te komen. Niet te serieus en formeel. Maak de mail/nieuwsbrief opvallend en dynamisch, ze moeten interessant genoeg zijn om te lezen. De lezer moet er wat aan hebben!

- Test, test en nog eens test:
Probeer zoveel mogelijk je e-mailings te testen. Zowel het onderwerp, de verzendlijsten, de content, call to action, landingspagina etc. Alleen dan ontdek je wat en wanneer het beste werkt.

- Juiste titel en mobile device:
Gebruik aandachttrekkende titels voor een hoger ”openingspercentage” van de mail en houdt rekening met mobiel; een groot deel bekijkt de gestuurde mail eerst via een mobile device (telefoon of tablet).


Kortom het is belangrijk om te experimenteren en veel te blijven meten, om op die manier het maximale uit E-mailmarketing te halen. Tot slot nog een leuk weetje: het gemiddelde CTR in 2013 was 3.51%. Oftewel van iedere 1000 mensen die de mail goed hebben ontvangen, klikten er dus 35 op een link in de e-mail.
Meer informatie? Neem gerust contact op.